میو گلوبین

اکسیژن از از یک طرف به His F7 (هیستدین دیستال) و از  طرف دیگر به Fe2+که دارای چهار پیوند با نیتروژن حلقه پورفیرین (تتراپیرول) و یک پیوند با His F8 (هیستدین پروکسیمال)  می باشد ، متصل می شود. بنابراین میوگلوبین به راحتی در  PO2   بستر مویرگی ریه (mmHg 1000) اکسیژن را می گیرد و به این ترتیب اکسیژن در میوگلوبین عضلات ذخیره می شود.در مقادیر معمولیPO2 در عضله فعال (mmHg 20) یا سایر بافت ها (mmHg 40 ) ، میوگلوبین فقط قسمت کوچکی از O2 اتصالیش را آزاد می کند و این درحالی است که در مواقعی که  PO2در بافت عضلانی به mmHg 5 می رسد ،  میوگلوبین با آزاد کردن  O2 برای سنتز ATP در میتوکندی ، امکان ادامه فعالیت عضلانی را فراهم می کند.

آسیب به میوکارد در سکته قلبی ( (MIیا سکته مجدد و همچنین  آسیب های ناگهانی و شدید ناشی از یک سم ، ضربه ، ایسکمی یا عوامل عفونی به عضلات اسکلتی سطح میوگلوبین را در خون افزایش می دهند و کلیه ها توسط گلومرول ها به سرعت خون را تصفیه می کنند و میوگلوبین از طریق ادرار دفع می شود به گونه ای که  میوگلوبینوری (میوگلوبین در ادرار) در مقادیر بالا سبب تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز ، قرمز تیره ، قهوه ای تیره شبیه نوشابه کولا می شود. علاوه براین ،  میوگلوبین سمیت کلیوی دارد و مقادیر زیادی از این پروتئین می تواند لوله های کلیه را مسدود کند و سبب نکروز لوله ای حاد ((ATN و نارسایی حاد کلیه ((ARF شود.

مقادیر طبیعی میوگلوبین در خون nmol/L 85-0   SIیا mL ng/ 85-0 و مقادیر طبیعی آن در ادرار  mg/L4>  SI یا dL mg/ 4/0> می باشد. میوگلوبین را می توان به دو روش الکتروفورز و رسوب نمک Blondheim جداسازی و تخلیص نمود.

روش الکتروفورز:

به دلیل این که سطح میوگلوبین از اسید آمینه های قطبی تشکیل می شود ، بنابیراین میوگلوبین دارای بار الکتریکی مثبت می باشد و هنگامی که به روی ژل الکتروفورز برده می شود ، به سمت قطب منفی این دستگاه می رود.

 روش رسوب نمکBlondheim :

رنگ نمونه ادرار تازه حاوی میوگلوبینوری به طور مشخص قرمز است و به مرور زمان قهوه ای می شود . میوگلوبین پایداری کمتری در PH اسیدی دارد و باید تا هنگام آزمایش نمونه را خنثی کرده و در یخچال نگه داری شود.

روش کار:

1. ml 1 ادرار و ml 3  اسید سولفوسالیسیلیک 3% را باهم مخلوط می کنیم. اگر رنگدانه رسوب کرد ، پروتئین است . سپس مخلوط را صاف می کنیم. اگر مایع دارای رنگ طبیعی است هیچ رنگدانه یا غیرپروتئین وجود ندارد

2. به ml 5 ادرار در یک لوله آزمایش ، gr 8/2 سولفات آمونیوم اضافه کرده و با مخلوط کردن حل می کنیم. سپس آن را صاف کرده و سانتریفوژ می کنیم. اگر مایع رویی رنگ طبیعی را نشان داد ، رنگدانه رسوب کرده هموگلوبین است و  اگر مایع رویی ، رنگی بود ، احتمالا" به علت حضور میوگلوبین است .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: زيست شناسي ، شيمي ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:, | 9:20 | نویسنده : مهدي مهدوي |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.